outreach, sneeuwstorm&kerst - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van Maria Beudeker - WaarBenJij.nu outreach, sneeuwstorm&kerst - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van Maria Beudeker - WaarBenJij.nu

outreach, sneeuwstorm&kerst

Blijf op de hoogte en volg Maria

29 December 2012 | Verenigde Staten, Madison

Hii (:

Jup, ik ben nog steeds levend! Ik had afgelopen weekend geen tijd om een blog te schrijven daarom istie er nu pas.

Okay, update, ik zit nu weer op de basis in Madison en zondag vertrek ik naar Mexico!
Maaar eerst zal ik jullie nog even vertellen wat er de afgelopen week gebeurt is enzo.

outreach voorbereiding
zondag tot en met dinsdag hadden we outreach voorbereiding. Deze keer ging het voornamelijk over verschillende culturen en waar je op moet letten als je in een andere cultuur bent. Zo heb je hot-climate people en cold-climate people. Hot-climate mensen zijn meer gericht op relaties en gebruiken indirecte communicatie, cold-climate mensen zijn meer gericht op effiencenties en gebruiken directe communicatie. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld dat als ik met mijn groep aan het opruimen was na het avondete, waarom sommige mensen gewoon hard bezig terwijl andere voor mijn idee maar een beetje rondhingen en met iedereen aan het kletsen waren. Het bleek dus dat de mensen die hard bezig waren cold-climate mensen waren en dus meer gericht waren op eerst afmaken wat we moeten doen en dan pas gezellig doen, terwijl de hot-climate mensen meer bezig waren met socializen terwijl ze bezig waren. Een ander voorbeeld is de directe en indirecte communicatie. Als je aan iemand vraagt of die het erg vind als je bijv. muziek afspeelt zal een cold-climate persoon gewoon zeggen of hij het erg vind of niet, terwijl een hot-climate persoon altijd zal zeggen dat het goed is, om de relatie tussen jullie goed te houden. Voor mij heel onlogisch, want dan lieg je dus.. dan heb ik toch niks aan je antwoord? Maar het is wel goed om er dus nu bewust van te worden dat mensen van een andere cultuur op een andere manier daarover denken.
Ook werd hiermee duidelijk waarom mensen van een hot-climate altijd te laat zijn.
Cold-climate mensen hebben namelijk het idee dat als je afspreekt om 2 uur, dan ben je op de afgesproken plek om 2 uur. Hot-climatie mensen denken daar anders over, bij hun begint dan om 2 uur het gebeuren van de afspraak. oftewel om 2 uur stoppen ze met wat ze aan het doen zijn en gaan ze op weg naar de afspraak. Een andere manier van denken dus.
Verder hebben we praktische dingen bedacht die we willen doen in Mexico en dingen die we hier al kunnen voorbereiden. Zo hebben we drama scripts, poppenkast scripts, spelletjes, schminkvoorbeelden, ballonmodeleren voorbeelden etc.

Sneeuwstorm
woensdagmiddag waren we vrij om te vertrekken voor de kerstvakantie. De meeste mensen gingen naar huis, op een paar uitzonderingen na, die gingen met andere mensen mee naar huis. Zo ging ik mee naar huis met Carly.
Voor woensdagavond was er een blizzard (sneeuwstorm) voorspeld en daarom probeerde iedereen zoveel mogelijk op woensdag al weg te komen uit Madison. De mensen die donderdag zouden vertrekken werden naar een andere basis dichterbij het vliegtuig gebracht. Dit omdat de basis waar we normaal verblijven in de middle of nowhere ligt en we ingesneeuwd zouden raken als we daar bleven.
Donderdagochtend was het de bedoeling dat de overgebleven mensen zouden vertrekken maar het bleek dat alle vluchten vanaf madison waren gecanceld (behalve 1 vlucht sochtends waar Rieneke in zat, zij had vet geluk!)
Dikke stress bij iedereen dus maar gelukkig lukte het bijna iedereen om donderdag toch weg te komen uit madison door met de bus naar een ander vliegveld te gaan. Carly en ik kwamen zaterdags uiteindelijk aan bij haar ouders in Cincinatti.

Kerst
De zondag dat ik bij Carly was gingen we eerst naar haar oma in het verzorgingstehuis om daar kerst te vieren samen met nog meer familie. Een typisch amerikaans iets bij kerst is koekjes en 'eggnog'. (een dik melkachtig drankje).
Daarna gingen we naar een enorme internationale winkel, wat van binnen er bijna uitzag als een attractiepark (foto's staan op facebook). Ook hadden ze daar een stukje nederland met stroopwafels, oliebollen en pannekoekenmix, dropjes en albert heijn merk dingen. Daarna gingen we door een van oorsprong nederlandse familie om daar een soort van kerstmaaltijd te hebben en te vertellen over ywam en dts, omdat een meisje van die familie misschien ook een dts wil doen. &na het eten gingen we naar de film, de hobbit again. hij blijft goed (:
Maandag was kerstavond. Er kwam familie eten en we deden een kadootjes spel. Ik eindigde met een tafelvoetbalding voor op tafel,. het grootste en zwaarste ding in het spel... No way dat ik dat mee kan nemen naar nederland, dus in plaats daarvan neem ik het mee naar Mexico en geef ik het aan een weeshuis, voor de kids. Na het spel zijn we nog naar een kerstavonddienst geweest.
Dinsdag was het dan echt kerst en begon met lekker ontbijt en kijken wat er in je 'sok' zat. (In amerika hangen ze een sok op&de kerstman stopt daar spullen in, in plaats van ons schoen zetten). En daarna kadootjes onder de kerstboom.
was wel grappig om dat een keer echt mee te maken, het was precies zoals in films,.:P Oja, en in Amerika hebben ze geen tweede kerstdag. De volgende dagen hebben we niet heel veel bijzonders meer gedaan, voornamelijk dingen voor outreach voorbereid, de laatste benodigheden gekocht, ik heb oliebollen gebakken en dat soort dingen. Donderdag vlogen we weer terug naar Madison.

Almost
Vandaag hebben we nog de laatste voorbereidende workshops gehad (interactieve spelletjes, ballon modeleren, knutstelen) en worden we geacht al onze spullen te hebben ingepakt. Morgen hebben we nog een laatste dag om de dingen te kopen die we mee willen nemen naar outreach, de laatste dingen voorbereiden zoals drama's en dan zondag vertrekken we!
Ik heb er enorm veel zin in, maar ben stiekem ondertussen ook wel een beetje zenuwachtig. Het gaat nu echt gebeuren!

En omdat vandaag een hele drukke dag is, heb ik nu geen tijd meer om nog hele verhalen te houden&moet ik echt gaan inpakken. Mijn volgende blog wordt vanuit Mexico! =D

Adios

  • 29 December 2012 - 10:12

    Mam:

    Goedemorgen,

    Gelukkig heb ik je al op skype gesproken, anders zou in nu erg in spanning zitten, want wat er gebeurt is blijft geheim. Zal wel een foutje bij het up-loaden zijn.
    Hopelijk lukt het je vandaag nog om het te herstellen.

    Groetjes mam

  • 29 December 2012 - 16:27

    Oma :

    Dag lieve Maria
    Wij vinden het ook heel spannend wat je allemaal gaat mee maken en beleven .
    We wensen jullie een hele goede reis toe .
    We bidden veel voor je
    Een heel goede jaarwisseling [zal dit jaar heel anders zijn dan je bent gewend ]
    Een hele dikke knuffel
    Liefs Opa Oma

  • 29 December 2012 - 16:38

    Mam:

    Ha, het is gelukt!
    Een goede reis gewenst en een goed oud en nieuw.... waar je dat ook zult vieren.

    Te amo

    mam

  • 29 December 2012 - 18:08

    Hanneke:

    spannend, spannend, spannend!!! Kan me voorstellen dat je nu zenuwachtig wordt....
    We wensen je een hele goed reis en zijn benieuwd naar alles wat je in Mexico gaat meemaken.
    Dikke knuffel!

  • 29 December 2012 - 19:20

    Thea Pouwels:

    Bijzonder om je blog te lezen. Ik heb heel veel respect voor wat je doet. Het zal voor jou misschien ook uitdaging zijn , maar dan nog......... Ga de weg die voor je ligt in nauwe verbondenheid met God! Houd je daaraaan maar vast als het ook eens moeilijk gaat worden. Hartelijke groet,
    tante Thea

  • 29 December 2012 - 22:00

    Lineke Scheele:

    Een hele goede tijd in Mexico gewenst en Gods zegen vor jullie werk daar!

  • 01 Januari 2013 - 20:33

    Greetje Van Langevelde:


    hoi maria,

    een hele goede tijd in mexico!spannend hoor,hier horen we een misschien wel eenzijdig verhaal
    over narigheid daar.veel wijsheid en vertrouwen gewenst.
    hartelijke groeten.

  • 02 Januari 2013 - 10:01

    Familie Mol:

    Hallo Maria,

    We wensen je een gelukkig nieuwjaar en voorspoed bij je spannende onderneming.
    Ga met God.

    Groeten,
    Familie Mol

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Madison

Discipelship Training School

http://www.ywammadison.org/dts/kids-at-risk/

Recente Reisverslagen:

08 April 2013

Suprise!

28 Maart 2013

Terug!

01 Maart 2013

Stateside

24 Februari 2013

De laatste loodjes

14 Februari 2013

Fiesta!
Maria

jeeej, welkom op mijn blog! (: Hier kun je precies bijhouden hoe het gaat met mijn 'Children at Risk' DTS.

Actief sinds 14 April 2012
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 12379

Voorgaande reizen:

14 September 2012 - 16 Maart 2013

Discipelship Training School

Landen bezocht: