free stuff - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van Maria Beudeker - WaarBenJij.nu free stuff - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van Maria Beudeker - WaarBenJij.nu

free stuff

Blijf op de hoogte en volg Maria

03 November 2012 | Verenigde Staten, Madison

Hee iedereen! (:

Als eerst wil ik jullie bedanken voor de leuke reacties op mn blog! (:Het is erg leuk om te merken hoeveel mensen er met me meeleven!
Gister heb ik mn eerste boterham hageslag sinds anderhalve maand op! wat smaakte dat heerlijk (: Thanks Joke de Beer (mama van Rieneke) voor het brengen van heerlijk nederlandse spullen!
anyway, ik kwam erachter dat ik in mn blog van vorige week vergeten was om te vertellen over de black gospel kerk, dus dat komt nu als eerst.

black gospel kerk
vorige week ben ik zondags naar een black gospel kerk geweest, dat was een hele 3 uur durende ervaring! Het was niet alleen zingen en een preek maar er was dans, drama, een koor dat zong, verwelkomen van nieuwe mensen (we hebben ongeveer de hele kerk geknuffeld) en natuurlijk veel 'halleluja en amen geroep. De preek was vooral veel geschreeuw en dat maakte het een beetje lastig te verstaan. Wel viel de gastvrijheid en de passie van de mensen op. Het was zeker goed om er een keer geweest te zijn, maar ik denk niet dat ik er snel nog een keer heen zou gaan.

conferentie
deze week zijn we naar een conferentie in cinchenatti, ohio geweest, nadat de bus een keer uitgevallen was en het bijna 3 uur duurde voordat we weer verder konden kwamen we 9 uur later toch aan op de conferentie. Het was een conferentie waar verschillende DTS'en uit Amerika heen kwamen, zo was er een groep uit texas, uit florida, uit new york, en nog meer plaatsen. Het thema was 'finishing the task' en het ging vooral over het zijn van een misionary (zendeling) en het bereiken van de de meest onbereikte plekken op de aarde om het evangelie te vertellen. Ik was nogal een beetje sceptisch over de conferentie, omdat ik niet echt de drive heb om een zendeling te worden en de hele wereld over te gaan. Laat mij maar lekker in nederland blijven&in een jeugdgevangenis werken.
We sliepen in een gymzaal en hadden een douche in een kelder (zie foto op facebook) jongens douchte savonds en de meiden sochtends.
We hadden elke dag sochtends en savonds worship gevolgd door les. De gast die sochtends sprak had een heleboel gave verhalen te vertellen over dingen die hij had meegemaakt in zijn reizen over de wereld en hij had in de gevangenis in Iran gezeten enzo. Zijn praatjes bestonden dus vooral uit verhalen, wat opzich wel leuk was om naar te luisteren maar niet echt leerzaam ofzo. De gast van savonds ging in zijn praatjes meer in op dingen uit de bijbel dus dat was voor mij meer leerzaam. Alhoewel het grotendeels vooral over het zijn van een zendeling in andere culturen enzo ging waren er soms toch tussendoor opmerking waar ik wat van kon leren.
Op dinsdag werd het eind van de ochtendles echter een beetje raar. Aan het eind van de les werden alle vrouwen naar voren gevraagd en werd er voor hen gebeden door mannen. Opzich was dat niet raar maar op ten duur leek het een soort van verheerlijking van vrouwen te worden. Er werd zelfs gezegd dat vrouwen beter waren dan mannen enzo. Tijdens dat gedoe had ik al zoiets van eeh okay,.. Daarna kregen alle mannen de opdracht om een vrouw te zoeken en over haar te gaan profeteren. Op dat moment liep ik weg. Ik geloof wel dat mensen de gave van profetie kunnen krijgen maar om mensen op commando te laten profeteren, dat is niet echt bijbels volgens mij. Terwijl ik in het gebouw rondliep kwam in nog meer mensen van mijn groep tegen die ook waren weggelopen omdat ze het er neit mee eens waren. Samen hebben we er even over gepraat en de leider van onze groep gevraagd om er met ons over te praten omdat wij niet zo goed wisten wat we ermee moesten, vooral ook het punt dat vrouwen ongeveer verheerlijk werden en er gezegd werd dat vrouwen beter waren dan mannen. Gelukkig konden we er goed over praten met onze leider en liet hij ons inzien dat het idee erachter waarschijnlijk was om vrouwen te bemoedigen&dat hij het ook niet eens was met hoe het was gegaan met dat profeteren, maar dat er waarschijnlijk een goede bedoeling achter zat, dat alleen slecht gecommuniceerd werd. Uiteindelijk hebben we er bijna 2 uur over gepraat maar dat hielp wel een hele hoop.

breakouts
maandag en woensdag hadden we smiddags breakout-sessions. Dit hield in dat we 2 keer een sessie van een uur hadden en we konden kiezen uit een reeks verschillende onderwerpen waar je heen kon. Maandags ging ik tijdens de tweede breakout naar een sessie over universalism, universalism is de overtuiging dat iedereen naar de hemel gaat. De sessie ging in op waarom deze overtuiging niet waar is&gebruikte daar bijbelse argumenten voor. Dat was erg interessant!. Op woensdag ben ik naar een breakout over het zijn van een mobilizer geweest. Een mobilizer is iemand die een soort van tussen de een team dat naar het buitenland gaat en de locale kerk staat&die de twee in verbinding houdt. En het ging over de verschillende functies die er zijn te vervullen. Zo heb je de bidder, degene die geld kan geven, degene die daadwerkelijk naar het buitenland gaat, enzovoort. De mobilizer is dus een van de functies. Het was een heel interessant praatje! die middag ging ik naar een praatje over moslims&dat was vooral een verhaal van een gast die een poos in india in een moslimbuurt heeft gewoond en daar mensen bekeerd heeft&over hoe je het best met moslims kunt omgaan en kunt praten. Ook dat was wel interessant.

Outreach
donderdagmiddag deden we een outreacht, we waren verdeeld in verschillende groepen en mijn groep ging helpen bij een kerk. De kerk had net een lakehouse (een huis bij een meer) gekocht en was van plan om dat om te bouwen tot een pizzaplace, maar daarvoor moesten ze eerst alle spullen uit het huis halen. het huist was nog gewoon gemeubileerd&had een grote garage met een hoop spullen dus dat moest er allemaal uit. We hebben onderander 4 enorme tv's, minstens 3 banken, en een hele hoop ondefinieerbare zooi uit het huis gehaald, kussengevecht gehouden en met mensen van een andere basis gesocialist, dus heb me prima vermaakt!

nieuwe mensen
Een onderdeel dat ik wel leuk vond van de conferentie is dat je er een heleboel nieuwe mensen ontmoet! Zo bleek er nog een meisje uit Nederland te zijn, blijk ik een tweelingzusje in nederland te hebben (er kwam een gast naar me toe om te vragen of ik uit nederland kwam, hij kent namelijk een meisje dat heel erg op mij lijkt en in nederland woont), een gast wou op de foto met ons omdat zijn opa uit nederland komt, een ander meisje bleek een nederlandse moeder te hebben en gewoon veel gesprekken met mensen van andere basissen.

Free stuff
Tijdens de conferentie heb ik een gratis bijbel en een gratis boek gekregen. Donderdags hadden we aan het eind van de morgen een soort loterij, als je naar 4 breakoutsessies was geweest mocht je je naam op een briefje schrijven en deed je mee aan de loterij, tijdens de loterij trokken ze een naam en diegene kreeg dan een prijs, er waren giftcards van starbucks, itunes, macdonalds, en ti'shirts, bijbels etc. Opeens hoorde ik m'n naam&wat bleek, ik had een ywam studiebijbel gewonnen! (: supernice!
Hoe ik aan het gratis boek kwam was een heel ander verhaal, een veel bijzonderder verhaal.
Op de conferentie stond namelijk een man die boeken verkocht. Ik had wat boeken bij hem gekocht&er een paar besteld omdat die uitverkocht waren, dus hij wist mijn naam en wat dingen over me zoals dat ik geen zendeling wil worden. Op de woensdagavond liep ik langs en hoorde ik hem me roepen, dus ik loop naar hem toe&hij verteld me dat God tegen hem had gezegd dat hij me een boek moest geven, namelijk het boek 'epic'. Ook vertelde hij dat God me wou laten weten dat het oke is dat ik geen zendeling wil worden&dat hij een ander plan voor mij heeft. &hij vertelde dat je door kleine dingen ook een groot verschil kan maken, al is het maar een praatje met iemand maken of naar iemand glimlachen, (butterfly-effect). Ook zei hij dat aan mn ogen en lach kon zien dat ik Jezus in mn hart heb, allemaal best wel bemoedigende dingen! Daarna vertelde hij dat toen hij van God hoorde dat hij het boek aan mij moest geven dat eerst eigenlijk niet wilde, maar dat hij toen had bedacht, als ze langs loopt voordat de avondsessie begint, okay, dan doe ik het.. &hoppa, ik liep inderdaad langs voordat de avondsessie begon! Best wel bizar dus!
Het boek dat hij me gaf, 'epic', had ik net die avond ervoor al gekocht (dus hij gaf me het geld dat het koste vanuit zn eigen zak) ik had het niet gekocht omdat de inhoud me aansprak maar omdat ik de layout van het boek en de titel zo cool vond. Ik wou het eerst niet kopen, want alleen een boek kopen om hoe het eruit ziet is niet echt een goede reden, maar Rieneke vond dat ik het maar gewoon moest kopen omdat het misschien wel God was geweest die het boek er zo had laten uitzien zodat ik het zou kopen, Kinda impuls had ik het dus gekocht, ν gaf die man mij precies dat boek! ik was best wel heel erg verbaasd! Dit soort dingen gebeuren bij andere mensen, niet bij mij dacht ik altijd,, maar blijkbaar wel dus..

Ondertussen ben ik weer terug in madison van de conferentie&ben ik heel blij om weer in een bed te slapen! wat kleine weetjes over cinchenati:
- het water smaakt er echt heel vies! heel erg chloorachtig
- er zit een chick-fil-a, een soort macdonalds, maar dan gezonder en alleen maar kipdingen. (echte kip, niet de fake kip van de macdonalds) Ook leuk om te weten is dat de oprichters van chick-fil-a christelijk zijn en dus is chick-fil-a op zondag gesloten. Dat is heel bijzonder want hiero is bijna alles op zondag gewoon open.
- een amerikaans feitje: Ze hebben echt een heleboel enorm grote kerken, en dan bedoel ik niet de grote kerken zoals we in nederland de rooms-katholieke kerken hebben die best groot kunnen zijn, maar moderne kerken met niet alleen een kerkzaal maar minstens 10 andere zalen, verschillende verdiepingen enzo. bizar...

hoppa, dat was het wel weer voor afgelopen week,
nog een klein dingetje, ik wou proberen dit heel subtiel ofzo te zeggen, maar dat gaat me niet lukken dus dan maar lekker direct. Het is heel leuk om post te krijgen op de basis, dus mocht je het leuk vinden om me een kaartje te sturen, dit is het adres:
YWAM Training Center
N1707 County Trunk N
Columbus, WI 53925
United States of America

gotta go, my ride is here (: tot volgende week!

• 03 November 2012 - 23:10

Talitha:

Waauw echt bijzonder! Wat een boel beleef je! Echt bijzonder dat het nu idd by jou zelf gebeurt!
    Er komt misschien nog wel een kaartje hoor(: ik misje wel!
    Hugg

• 04 November 2012 - 09:03

Myrna:

Leuk om te lezen! Ik ben benieuwd wat voor boek dat 'epic' is. De titel is in ieder geval cool:) Haha.
    Liefs en Mis je!

• 04 November 2012 - 12:39

Jess:

Waaauw mooie verhalen Mariah! Gewoon door hoe je schrijft en door te lezen wat je daar doet word ik best wel bemoedigd door jou haha. Mooi hoe God bezig is in je leven!
    Dikke kus

• 04 November 2012 - 12:52

Mam:

Hoi Maria,

Ha, daarom mocht ik je niet sponseren!! Bijzonder hoor. En mooi dat je ook kritisch blijft.

Dikke kus,

mam

• 04 November 2012 - 13:26

Joëlle:

Wow wat ongelooflijk gaaf om de dingen te lezen die je allemaal meemaakt! Ik vind het echt heel bijzonder om het allemaal te lezen

Liefs Joëlle

• 04 November 2012 - 14:37

Oma:

Dag lieve kleindochter
    Het was fijn om gisteravond even met je te babbelen.Zo je hebt weer heel veel beleefd deze week Goed dat je ook weg gaat als je denkt dit klopt niet ,en er later wel met anderen over in gespek gaat ,lijkt me wel moeiljik om die keuze te maken.Veel sterkte en veel plezier We bidden voor je .

Liefs oma

• 05 November 2012 - 10:48

Roeland:

Hoi Maria,

wow, je maakt wel bijzondere dingen mee.
    Kan me voorstellen dat het profeteren nogal confronterend was, ik denk dat je er goed aan hebt gedaan je gevoel te volgen.
    Laat je nog weten hoe het boek Epic is? Is dat van John Eldredge?

Groeten, Roeland

• 06 November 2012 - 11:54

Henny Leeffers:

Hoy Maria,

Ik lees met aandacht en interesse je reisverslagen. Wat leuk dat je zo uitgebreid je verslag doet.Ik wens je nog een fijne leerzame tijd toe.

Groetjes Henny Leeffers