Mexico-stad! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Maria Beudeker - WaarBenJij.nu Mexico-stad! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Maria Beudeker - WaarBenJij.nu

Mexico-stad!

Blijf op de hoogte en volg Maria

15 Januari 2013 | Mexico, Mexico-stad

Mexico-city!

I love this city! (ik hou van deze stad!)
we werden opgehaald van het vliegveld en gingen met een taxi naar de ywam basis. De taxi-chauffeur reed echt als een gek! (voor degene die harry potter hebben gezien.. herinner je je de nachtbus waar harry een x in terecht komt, de bus die uberhard gaat, niet te zien is door 'gewone mensen' met dat leuke hoofdje aan de spiegel? Ik voelde me alsof ik in die bus zat!)
In ieder geval kwamen we veilig aan en konden we lekker gaan slapen.

Introductie
Dinsdag was het dan eindelijk onze eerste echte dag in Mexico-stad!
We begonnen de dag met een introductie van de basisleider en teamtijd. Daarna vertrokken we naar een opvanghuis voor minderjarige meiden die uit de prostititutie zijn gered. Het is de eerste keer dat dit opvanghuis zich openstelt voor een team, best wel vet dus dat wij dat team mogen zijn! (http://www.elpozodevida.org.mx/english/). Toen we daar aankwamen kregen we eerst een introductie met info over hoe het huis was gestart, hoe ze te werk gaan, wat voor soort meiden er zitten, hoe het er aan toe gaat in het huis en natuurlijk was ze hopen dat wij ze mee willen helpen. Daarna kregen we een rondleiding door het huis en konden we ook gelijk kennis maken met de meeste van de 10 kids die daar leven. Op dit moment is de jongste 15 jaar.
Wat ze ons graag zouden willen doen waren 2 dagelijkse dingen. Het eerste was dat 2 of 3 meiden van ons team tussen 4 en 6 komen helpen bij een workshop. In de avond zouden dat weer 2 of 3 meiden van ons team komen om van 10 savonds tot 6 sochtends te bidden voor de meiden, voor het huis, voor de staff etc.
Dit mede ook ter protectie van de meiden. Een groot deel van de meiden is namelijk betrokken geraakt in satanistise rituelen en brengen de gevolgen daarvan mee naar het huis. Vooral in de nacht kan er sprake zijn van een spiritueel gevecht omdat de meiden in de nacht het meest kwetsbaar zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld meiden die demonische schaduwen hebben gezien enzo. Ter beveiliging van de meiden is er dus elke nacht iemand die de hele nacht lang aan het bidden is voor ze.

biddend de nacht doorhalen
Na de rondleiding besloten we gelijk welke meiden er de workshop zouden doen en wie er zouden bidden. Ik ging samen met een teamgenoot de hele nacht bidden. We deden dat samen met nog een andere spaanse vrouw. Zij kon geen engels waardoor de communicatie een beetje lastig was, maar via gebarentaal en basic woordjes spaans kwamen we er uiteindelijk toch steeds achter wat ze bedoelde. Het was uiteindelijk een hele goede nacht en het toffe was dat terwijl we aan het bidden waren voor de meiden enzo God ook ons dingen ging leren. We hebben niet alleen gebeden maar ook bijbel gelezen, worship geluisterd&gezongen en geluisterd naar wat God ons wilde vertellen over het huis en de meiden. Het was een multiculturele ervaring, als we aan het bidden waren in het spaans, engels en nederlands!

Pyramides in Mexico
Nadat we terug kwamen van het bidden hadden we de keuze om te gaan slapen (wat natuurlijk het meest verstandigst was) of om met de andere teams die hier verblijven mee te gaan naar de Aztekse pyramiden, supertof natuurlijk! Natuurlijk was ik verstandig en ging ik slapen......
No way! slapen doe ik wel weer in Nederland (; ik ging dus lekker mee naar de pyramides. Het was echt heel tof om ze te zien (de foto's staan op facebook).
Het waaide daar vrij hard maar het was tegelijk ook vrij warm dus ik ben flink verbrand in mn nek (de enige plek die ik vergeten was in te smeren). De reis erheen was ook een leuke ervaring.. we gingen met een soort van touringcar en werden eerst gefouilleerd voordat we erin mochten. Binnen deelde een man pennen uit, 'chill!" dacht ik, ik kan wel wat pennen gebruiken. Nadat hij klaar was uitdelen begon hij in het spaans te babbelen en het kwam erop neer dat je die pennen kon kopen&hij kwam dus weer langs om ze op te halen als je ze niet wou of geld te innen als je ze wou houden. Daarna kwam er nog een mannetje langs die drinken en chocola verkocht en na al dat kwam er man in de bus met een gitaar die spaanse liedjes voor ons ging zingen. wat een entertainment! (natuurlijk was ook hij op geld uit).
Verder was het heel vet om naar buiten te kijken via de reis, het landschap is zo anders, fascinerend! (ook weer voor foto's zie facebook).

streetkids
Donderdag gingen we lunchen met streetkids. We hadden een lunch ingepakt voor onszelf en 1 voor een streetkid (straatkind) en gingen naar een plein waar de mensen van de basis elke donderdag afspreken met de kids. Het was tof om met de kids te praten en ze eten te geven, maar tegelijk ook best wel bizar om te beseffen dat zij echt letterlijk op straat leven. We konden helaas niet superlang blijven omdat we naar de workshop van het opvangtehuis moesten.

Workshop
de workshop was koekjes maken. De meiden maken koekjes en verkopen die dan. Dit was de eerste keer dat ik echt met de meiden interactie had en ze waren allemaal echt super! Ze waren totaal niet verlegen ofzo en wilden zoveel mogelijk over me weten, maar doordat ik geen spaans kan en zij kunnen amper engels, dus ook hier was communicatie weer een uitdaging, maar het met gebarentaal en hulp van de leiding die wel engels kon, kwamen we er uiteindelijk wel uit!

Fear
Die nacht ging ik weer de hele nacht bidden in het opvanghuis en deze keer was het best wel intens. Ergens rond drie uur snachts ging ik naar de hal waar de slaapkamers van de meiden waren om daar over hun te bidden en ik voelde me opeens heel erg angstig, zonder echt een specifieke reden. Toen ik dat vertelde aan mn teamgenoot en de spaanse vrouw vertelde de spaanse vrouw dat er in het huis 3 meiden zijn die santa muerte aanbidden (de heilige van de dood). [side note: sante muerte is een heilige die in mexico-stad vooral geassocieerd wordt met drugs, prostitutie etc. en een soort van heilige voor het 'uitschot' van de stad is. ]
De meiden die santa muerte aanbidden zien soms demonische schaduwen snachts en hebben veel last van angst, en ik voelde dus soort van hun angst. Dat was best bizar om mee te maken maar maakte het hele bidden wel een stuk 'echter', ik realiseerde me daardoor een stuk meer hoe serieus nodig ons gebed was.

Vrijdag
vrijdag was de laatste dag dat we met het opvanghuis voor de meiden gingen werken. We gingen met ze naar een kerk die een grote tuin had en gingen daar voetbal/volleybal enzo doen, &afscheid nemen. Het was best jammer dat het de laatste keer was want ik had best een toffe tijd gehad! &van wat we hoorden van de meiden was dat hun ook heel blij waren dat wij langs waren geweest en ook de leiding was erg blij met onze komst deze week.

de laatste dagen
de laatste paar dagen hebben we sightseeing mexico stad gedaan (foto's op facebook), gegeten bij de oprichters van het opvanghuis voor de meiden, naar een spaanse kerk geweest, de leider van de basis van mexico mee uit lunchen genomen, worship gedaan op het dak van het gebouw, ik heb een devotion gegeven (een soort van overdenking), we hebben door een waterfontijn gerend (en ik ben hard onderuit gegaan), onze leider had het idee om mensen die langs liepen erin te duwen, (nee dat hebben we uiteindelijk niet gedaan), ik heb een gesprek gehad met de therapeut die werkt met de meiden in het opvanghuis omdat ik benieuwd was hoe haar therapie eruit ziet.
Morgen gaan we naar een plek waar santa muerte wordt aanbeden en we gaan daar bidden tegen de invloed die deze neppe god heeft. &daarna vliegen we rond 4 uur terug naar Juarez!

Hoppa, nu zijn jullie weer geupdate (:
nogmaals, mocht je meer willen weten over een specifiek iets of over zomaar random iets,. laat maar weten (:

  • 15 Januari 2013 - 16:45

    Mam:

    Hoi Maria,

    Terwijl ik dit lees, zit jij in het vliegtuig als het goed is.
    Je hebt weer heel wat beleeft. Heftig hoor, die meiden met al dat satanische gedoe.
    Het lijkt me ene bijzondere ervaring.
    Jammer dat je er maar zo kort bent geweest.

    Hopelijk snel tot ziens op skype.

    Kus,

    mam

  • 15 Januari 2013 - 18:48

    Lineke Scheele:

    Heftig allemaal. Sorry, dat ik 2 weken geleden dacht dat je in Mexico-stad wel bij zou kunnen komen van die vermoeiende reis naar Mexico. Ik had er geen idee van, maar het beeld begint al bij te trekken nu. Veel zegen op jullie werk gewenst!

  • 15 Januari 2013 - 18:58

    Marjon:

    Heftig Maria........

  • 15 Januari 2013 - 19:56

    Papa:

    Je hebt weer heel wat beleeft zeg!
    Opnieuw weer een heel andere wereld.
    Had je nog wat aan je 'spaans' ?

    groeten,

    Papa

  • 15 Januari 2013 - 20:42

    Licia:

    Lieve Maria,
    Ik ben best onder de indruk, en heb bewondering voor je.
    Vanavond sta jij op mijn "gebedslijstje"
    Liefs van ons.

  • 17 Januari 2013 - 20:33

    Karin:

    Blijft bijzonder om jouw belevenissen te lezen. Wat een tijd maak je mee! We bidden voor je!
    Groet!
    Karin

  • 19 Januari 2013 - 14:55

    Frank Riemens:

    Beste Maria,

    Leuk om te lezen wat je zoal meemaakt; zeer indrukwekkend! Ik wens je veel sterkte en Gods zegen toe!
    Groeten van ons allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Mexico-stad

Discipelship Training School

http://www.ywammadison.org/dts/kids-at-risk/

Recente Reisverslagen:

08 April 2013

Suprise!

28 Maart 2013

Terug!

01 Maart 2013

Stateside

24 Februari 2013

De laatste loodjes

14 Februari 2013

Fiesta!
Maria

jeeej, welkom op mijn blog! (: Hier kun je precies bijhouden hoe het gaat met mijn 'Children at Risk' DTS.

Actief sinds 14 April 2012
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 12370

Voorgaande reizen:

14 September 2012 - 16 Maart 2013

Discipelship Training School

Landen bezocht: