Thanksgiving - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van Maria Beudeker - WaarBenJij.nu Thanksgiving - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van Maria Beudeker - WaarBenJij.nu

Thanksgiving

Blijf op de hoogte en volg Maria

26 November 2012 | Verenigde Staten, Madison

Happy Thanksgiving!

okay, een beetje te laat want donderdag was thanksgiving, maar dat doet er even niet toe (;
Thansgiving is soort van de Amerikaanse dankdag en staat voornamelijk bekend om het vele eten en het eten van kalkoen. Maar voor christenen is het iets meer dan eten alleen, zij staan op deze dag stil bij alles waarvoor ze God dankbaar zijn.
Maar voordat ik jullie over mijn eerste thanksgiving ervaring ga vertellen begin ik lekker bij het begin van deze week&dat was zondag.

Outreach voorbereiding
zondag tot en met dinsdag hadden we outreach voorbereiding. Dit hield in dat we in plaats van normale les, les hadden over dingen om ons voor te bereiden op outreach. De zondag ging vooral over teameenheid, hoe je dat bereikt, wat belangrijk is binnen een team etc, maandag en dinsdag gingen meer over hoe je met mensen kan praten over het geloof. Zo hebben we maandag een oefening gedaan waarbij we hebben opgeschreven een specifieke situatie waar we God ervoeren in ons leven of een ingrijpende gebeurtenis met God. Hierna hebben we dat verhaal zo aangepast dat ook mensen buiten de christelijke wereld dit zouden kunnen begrijpen, alle christelijke termen er dus uitgehaald. Dinsdag ging meer over het vertellen van een bijbelverhaal, we kozen een bijbelverhaal uit&gingen dat zo analyseren dat we het begrijpbaar aan iemand konden uitleggen en ook het interessant om naar te luisteren konden maken. Ook werden we gevraagd om vragen en uitdaging bij het verhaal te bedenken die luisteraars meer betrokken zouden maken bij het verhaal. Zondag en maandag hadden we na de les tijd voor een teambuilding dingen. Zondag besloten we om te gaan vingerverfen met ons team (wat bij Katy en mij eindigde in een vingerverfgevecht) en maandag gingen we een soort van koorddansen,.:P (over een touw lopen dat gespannen zat tussen 2 bomen). Allebei erg leuk!

Lovefeast
Maandag hadden we weer een lovefeast. Dit keer met de focus op, hoe kan het ook anders, thanksgiving. Het eten was typisch voor tanksgiving kwam ik later achter want het was bijna identiek aan het eten dat ik bij Elaina's opa&oma kreeg op thanksgiving. Wat was dat eten dan? komtie: ofcourse, kalkoen! in films zetten ze dat hele ding gewoon op tafel maar dat was niet hoe ik het heb meegemaakt. De kalkoen was netjes in plakjes gesneden en je kon kiezen uit licht of donker vlees, wat blijkbaar heel anders smaakt, maar ik heb ze allebei geprobeerd&ik proefde niet echt het verschil, maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn rare smaakpupillen.(; Naast de kalkoen was er gestampte zoete aardappel met kaneel en bruine suiker, dat was een hele ervaring want het zag eruit als gestampte worteltjes, het smaakte naar kaneel maar het was aardappel,... right.
Dan was er nog sperziebonen in een sausje met gedroogde/gefrituurde uitjes, dat was eigenlijk best lekker! Ook was er iets dat heette: stuffing, maar dat vond ik niet zo heel erg lekker, en ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat erin zat. Verder was er nog cranberrysaus, een onmisbaar onderdeel van een thanksgiving maaltijd,
En als je nog niet vol zat van dat, hadden we als toetje warme taart met ijs, heerlijk!
Tijdens/tussendoor hadden we worship om God te bedanken, mensen die vertelde over iets wat God had gedaan in hun leven en natuurlijk werd ook het thanksgiving verhaal verteld, het verhaal van de eerste thanksgiving in Amerika. Het verhaal is te lang om hier helemaal te vertellen, maar dat is wss makkelijk te vinden op internet als je er nieuwsgierig naar bent.

Vakantie
Vanaf dinsdag na de corvee tot zondagavond hadden we thanksgiving-break, oftewel vakantie! =D
Zoals ik al verteld heb ging ik naar Elaina;s opa&oma samen met nog twee andere mensen van DTS, Carly en Daniël. We kwamen aan op dinsdagavond en bleven tot zondagmiddag. Elaina's opa&oma woonden in een klein dorpje, Manchester, in de staat Iohwa. We hebben eigenlijk niet heel veel bijzonders gedaan maar vooral lekker uitgerust, een beetje het dorpje bekeken en wat anthiek en tweedehands winkeltjes in geweest, veel films gekeken en natuurlijk thanksgiving gevierd.
Donderdag was thanksgiving en ook Elaina's oom&tante met hun 2 kinderen waren er, heel gezellig! we aten ongeveer hetzelfde als tijdens lovefeast op de basis, alleen waren sommige dingen wat anders klaargemaakt. Zaterdag zijn we naar de grootste bioscoop in het dorpje geweest, het was een bioscoop met 1 zaal, draaide 1 film per dag, behalve op zaterdag, dan waren er namelijk 2 tijden waarop er een film te zien was. Het hele gebeuren werd gerund door vrijwilligers. Omdat we het wel lache vonden om dat een keer gezien te hebben zijn we zaterdags naar de film 'Wreck-it Ralph" geweest, een kinder animatie film, maar stiekem best wel leuk!
Voor de mensen die weten dat na thanksgiving altijd black friday is&zich afvragen of ik daar nog wat van heb meegemaakt, nope dat heb ik niet,.. daarvoor was het dorpje waar ik zat te klein.
Okay, opheldering voor mensen die geen idee hebben wat black friday is (of het alleen kennen van een liedje o.i.d.) Black friday is de vrijdag na thanksgiving en een heleboel winkels hebben dan enorme uitverkoop. Gevolg is dat enorme hoeveelheden mensen naar de winkel gaan en er een soort van complete chaos ontstaat. Zo sta je makkelijk een uur in de rij voor de kassa en wat nog erger is, elk jaar is er minstens 1 dode die vertrapt of doodgedrukt wordt in de menigte. Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo erg om dat gemist te hebben, ik heb geen geduld om een uur in de rij te staan voor een paar sokken of iets dergelijks.

Fundraising
Over ongeveer een maand is het zover, dan vertrek ik naar Mexico! Ik wil nog een keer iedereen die mij gesponsord heeft heel hartelijk bedanken! Ik heb namelijk al mijn geld al bij elkaar dat ik nodig heb om naar Mexico te gaan en daar te verblijven. Maar ik ben niet de enige in mijn team en er zijn nog een aantal mensen die nog een deel missen, en natuurlijk willen we wel met het hele team gaan! Daarom hebben we in de komende weken verschillende activiteiten om geld op te halen. Zo organiseren we een maaltijd waar mensen kunnen komen eten&de opbrengt wordt verdeeld onder de outreachteams, zijn er mensen die tshirts etc verkopen en gaan we gratis warme chocomel uitdelen op straat. huh, hoor ik sommige mensen bijna denken, je gaat gratis warme chocomel uitdelen op straat terwijl je geld wil ophalen? eeh dat klinkt tegenstrijdig. Jup, dat klopt!
Okay, ik zal het uitleggen, de bedoeling is dat we mensen zoeken die ons willen sponsoren per uitgedeelde kop chocomel. Bijvoorbeeld als je me sponsert voor 1 cent per kop en we delen inderdaad 1000 koppen chocomel uit, dan geef je me in totaal 10 euro. Sponsor je 2 cent per kop, dan geef je 20 euro, etc.
We gaan de warme chocomel uitdelen om de Gods liefde te laten zien aan de mensen in Madison en wie weet een kans te hebben om met hen te praten over het geloof.
Vind je dit een goed initiatief en wil je mijn team sponsoren zodat we met z'n alle naar Mexico kunnen, dan kun je mij een berichtje sturen, (maria_beudeker@hotmail.com) om te laten weten voor hoeveel per kop je me zou willen sponsoren. Zoals ik eerder al zei heb ik mn outreach geld al bij elkaar, (dankzij vele vrijgeve mensen!) maar het zou tof zijn als mijn hele team kan gaan. (;
Verder heeft Rieneke het breien herontdekt en maakt mutsen die te koop zijn&ook daarvan gaat de opbrengst naar ons Mexico team. Foto's van de mutsen en de sjaals en meer informatie zijn te vinden op haar blog: rienekeonderweg.waarbenjij.nu. en dan in de blog met als titel fundraising. Wil je wel een muts bij haar bestellen maar vind je het niet fijn om een onbekende te mailen dan kun je ook je voorkeur enzo naar mij mailen en geef ik het door. Rieneke gaat met kerst naar huis en kan dan de mutsen mee naar huis nemen en opsturen, of een pakketje vanuit amerika, maar dat kost een hele hoop meer geld.
Mocht je verder nog leuke ideeën hebben hoe we geld kunnen ophalen voor ons team, laat het me weten!
&een gratis manier om ons te sponsoren is: gebed! (: Gebed kunnen we altijd gebruiken dus als je voor ons zou willen voor eenheid in het team en voor onze reis naar Mexico en de mensen die we daar gaan ontmoeten, dat zou tof zijn!

Hoppa, dat was het weer voor deze keer,
nog een leuk feitje over Amerika, namelijk over de verkeersborden. Op bijna elk bord staat letterlijk uitgeschreven wat het bord betekend, bijvoorbeeld wij hebben borden waarop staat 50, en dat betekend dat de max. 50 km/h mag. Als je hier een snelheidsbord heb staat er ook letterlijk op: speedlimit 50 (snelheidslimiet, 50). Meer voorbeelden hiervan staan op mn facebook bij de foto's (;

Als laatst wil ik iedereen die me een kaart heeft gestuurd hartelijk bedanken, superleuk! =D ik zal binnenkort ook op facebook een foto posten met mijn muur die ik beplakt heb met kaarten (:

  • 26 November 2012 - 23:13

    Myrna:

    Superleuk weer! Haha ik zag op 9gag.com allemaal uitspraken over
    Black Friday en ik vroeg me al af wat heb af, thanx! Ook echt leuk
    om al je foto's te zien:)
    XxXXXX

  • 26 November 2012 - 23:15

    Maria Beudeker:

    okay, mn telefoon heeft ruzie met mijn laptop en weigerd om bestanden van mijn telefoon naar mn laptop te sturen. Ik kan dus helaas nog niet de foto's van verkeersborden en thanksgiving op facebook zetten, maar zodra mn telefoon en laptop hun ruzie hebben bijgelegd verschijnen ze online!

  • 27 November 2012 - 12:03

    Oma :

    Gezellig om jou verhaal te lezen . je hebt weer veel meegemaakt .Wij zijn ons aan het voorbereiden op ons familie weekend , we zullen je missen ,maar veel aan je denken ,Geniet van alles wat je daar mee maakt en sukses met de voorbereiding naar Mexico . l
    liefs en een hele dikke knuffel .we zullen bidden voor jullie team dat alles goed mag gaan .
    Opa ,Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Madison

Discipelship Training School

http://www.ywammadison.org/dts/kids-at-risk/

Recente Reisverslagen:

08 April 2013

Suprise!

28 Maart 2013

Terug!

01 Maart 2013

Stateside

24 Februari 2013

De laatste loodjes

14 Februari 2013

Fiesta!
Maria

jeeej, welkom op mijn blog! (: Hier kun je precies bijhouden hoe het gaat met mijn 'Children at Risk' DTS.

Actief sinds 14 April 2012
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 12381

Voorgaande reizen:

14 September 2012 - 16 Maart 2013

Discipelship Training School

Landen bezocht: