vierde week - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van Maria Beudeker - WaarBenJij.nu vierde week - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van Maria Beudeker - WaarBenJij.nu

vierde week

Blijf op de hoogte en volg Maria

14 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Madison

Heee! (:

hoppa, weer een week gehad, ik zit hier nu al een maand! O.o time flies..
Ik heb weer een hele hoop te vertellen, eigenlijk best wel heel erg veel dus daarom ga ik in dit blog de verschillende onderwerpen een kopje geven, dan wordt het wat overzichtelijker, kun je iets skippen dat je niet interessant lijkt of kun je beter onthouden waar je was als je het in delen wil lezen omdat het zo lang is (;
mijn blog wordt zo lang omdat ik aan de ene kant jullie goed op de hoogte wil houden van wat hier allemaal gebeurt en aan de andere kant omdat ik merk dat door het typen van een blog alles bij mij ook weer een beetje op een nette volgorde in mn hoofd komt in plaats van als een pan spaghetti alles door elkaar heen.

Huiswerk
Ik had gezegd dat ik iets zou vertellen over het huiswerk dat we hiero hebben.
Elke week hebben we een paar vaste onderdelen die we moeten doen.
- map test (topografie)
- paspoort to the world (paspoort naar de wereld)
- creative journal (creatief dagboek)
- reading assignment (lezen&opdracht)
Map test is eigenlijk gewoon topo. Elke week leren we een ander continent, we hebben nu al noord en zuid amerika gehad&deze week was de helft van europa aan de beurt, volgende week de andere helft.
Dit doen we omdat YWAM een internationale organisatie is, en alle naties en volken wil helpen. Als je over de hele wereld mensen wil helpen is het wel handig als je een beetje weet waar alle landen liggen, vandaar dat we ze leren.
Passport to the world is daar een beetje aan gelinkd. Dat houdt in dat we elke week een land van het continent dat we die week leren uitkiezen en daar wat informatie over verzamelen, wat feitjes, hoe de vlag eruit ziet&wat bidpunten voor dat land. (Daarvoor hebben we een heel handig dik boek, dus het is vooral overschrijven).
Creative journal is, zoals het eigenlijk al zegt, een soort van dagboek bijhouden. Elke week maken we een A4tje waarop je het thema van die week zet, de sprekers, wat je geleerd hebt van de lessen, wat je uberhaupt geleerd hebt die week&hoe je dat wil gaan toepassen in je leven.
Reading assignment verschilt een beetje per week maar meestal hebben we gewoon een boek waarvan aangegeven staat per dag tot welk hoofdstuk je moet lezen&zo lees je in een week een heel boek. Daarna moet je er meestal een opdracht over maken.
That's our homework (;

My mood in a song
Een korte samenvatting van hoe het met mij gaat kan ik geven door een paar zinnen uit een liedje:
I will climb this mountain with my hands wide open
trusting that You will make something beautiful out of me.
(ik beklim deze berg met mijn handen wijd open,
erop vertrouwend dat U iets moois van mij maakt)
(ookal lijkt het me vrij moeilijk om een berg te beklimmen met je handen wijd open, dan val je nml naar benee omdat je je niet vasthoud, maar okay, daarin schiet mijn plaatjes denken iets te ver door (; )
Anyway, uitleg erbij,
ik krijg hier echt een enorme berg aan informatie over me heen, die ik ga beklimmen met een (zoveel mogelijk) open blik en open handen zodat ik eruit kan halen wat erin zit, &door op die manier enorm veel na te denken en te leren geef ik God de kans om met mij aan de slag te gaan en ik vertrouw erop dat hij er iets moois van maakt.

Dangerous territory
Elke maandag hebben we 'dangerous territory', les over de bijbel. &ik merk dat ik het steeds meer interessanter ga vinden&nieuwsgierig wordt naar wat er eigenlijk allemaal in de bijbel staat&hoe ik de bijbel het best kan gebruiken. Voornamelijk omdat de bijbel voor mij eerst een 'lastig' ding was, ik wist dat het belangrijk was, maar wist niet zo goed hoe ik het moest gebruiken of waar ik moest beginnen. Nu doormiddel van veel tekstverwijzingen in lessen en dus dangerous territory op maandag wordt het al een stuk duidelijker&interessanter. Ook hebben we geleerd dat je 'chains' kan maken in je bijbel. Dit houdt in dat je teksten in de bijbel die over hetzelfde onderwerp gaat verbind door bij de ene tekst een verwijzing te zetten naar de volgende enzovoort. Zo kun je makkelijker over een onderwerp meerdere teksten vinden. We hadden woensdag een focus avond waarbij we ook in de bijbel gingen kijken waar teksten stonden over Gods gedachten over de armen, wezen, weduwen etc. &daar heb ik ook een chain van gemaakt, zodat het makkelijker terug te vinden is, best wel vet!

Waar leef je voor?
Okay de lessen van deze week.
Het begin van deze week ging over 'the goal of our instruction' het doel van de lessen, het ging dus over waar ligt je fundament etc. ! ding wat me heel erg raakte was een vraag die hij stelde. Hij liet ons nadenken over de vraag waar we eigenlijk voor leven, leven we voor God of leven we om naar de hemel te gaan?
Stel je voor dat er een engel naar je toe komt&je vertelt sorry, we hebben een foute berekening gedaan, maar de hemel zit vol dus je gaat naar de hel, no matter what.
(gebeurt natuurlijk nooit, maar even als voorbeeld). Zou je dan ook maar stoppen met geloven omdat het dan toch geen zin heeft (je gaat toch niet naar de hemel) of zou je toch nog steeds voor God willen leven.
Dat was wel even confronterend, ik kwam erachter dat ik toch meer leef om naar de hemel te gaan dan ik dacht.
Natuurlijk is het zo dat als je echt gelooft je naar de hemel gaat, maar dat moet niet je primairy goal zijn, dat moet niet je drijfveer zijn om te geloven.
Njah, ik heb er dus in ieder geval weer iets bij om aan te werken.

Juvy
dinsdag gingen we voor het eerst op local outreach. Local outreach houdt in dat je naar een project gaat om daar te helpen, te evangeliseren etc, afhankelijk van naar welk project je gaat. Je gaat ongeveer 1x in de twee weken, als je niet gaat, dan ga je je global outreacht voorbereiden. Elke week gaat de helft van de school op local outreach&de andere helft gaat de global outreacht voorbereiden. Een voorbeeld van een paar projecten zijn eten scheppen voor daklozen&met ze praten, praten&spelen met kinderen in een internationaal opvanghuis, evangeliseren in een juvy (jegudgevangenis), bidden&ministry in een red light district.
Ik hoopte heel erg dat ik in de groep voor juvy terecht zou komen omdat dat ook de doelgroep is waar ik later mee wil gaan werken. &gelukkig, ik werd in de juvy groep geplaatst =D (van te voren had je je voorkeur kunnen aangeven.) Van te voren hadden we eigenlijk geen idee wat ons te wachten stond toen we naar de juvy gingen. Onderweg werd ons verteld dat we de volgende keer moesten proberen om er zo onaantrekkelijk mogelijk uit te zien.
De kinderen in juvy konden zelf kiezen of ze naar de bijeenkomst wouden komen of niet. In de bijeenkomst moesten alle vrouwen achterin zitten, om de jongens zo min mogelijk af te leiden. Er waren een aantal gasten die een praatje hielden. 2 gasten die zelf in de gevangenis en in bendes hadden gezeten&een bekende football speler. Ook werden een paar van ons gevraagd om een testimony te geven. De praatjes van die gasten was heel radicaal en echt een beetje op gangsta stijl, best wel vet om te zien&te horen. Ik heb echter niet alle praatjes gehoord want het was voor ons de bedoeling dat wij ondertussen 1 op 1 praatjes gingen houden met de kids. Je mocht ook 2 op 1, omdat het voor ons ook best wel freaky was voor de eerste keer, want waar praat je over met zo'n kid. Anyway, Katie&ik besloten om met een meisje te gaan praten dus we brachten haar uit het klaslokaal waar buiten tafels&stoelen klaarstonden om zulke gesprekken te houden. Het meisje dat met ons mee was, was heel erg verlegen en gaf max. twee woorden als antwoord. Eerlijk gezegd waren wij ook best wel zenuwachtig en wisten we niet zo goed wat we moesten vragen, we vroegen een beetje naar wat ze van de praatjes vond, of ze al vaker naar een bijeenkomst was geweest, of ze geloofde in God, dat soort dingen. Dus na een praatje gingen we weer terug naar het klaslokaal. Het was de bedoeling dat alle kids tijdens de praatjes door ons even 1 voor 1 werden 'weggeleid' om te praten. Alhoewel wij niet zo'n super gesprek hadden met ons meisje, hoorden we van anderen dat ze met een meisje hadden gepraat dat op ten duur heel open werdt&vragen stelde over het geloof&dat ze ook voor haar hebben mogen bidden. dat was best wel vet!
Ik weet nu beter wat me staat te wachten als ik ga, dus ik kan me nu ook beter voor bereiden voordat ik ga, en ik heb er zeker alweer zin in!
Ik vind het alleen heel jammer dat we maar 1x in de twee weken gaan, dan kun je namelijk niet echt een band met die kids opbouwen&ik denk om echt een goed gesprek met ze te hebben moeten ze je eerst echt vertrouwen,&dat is erg lastig in de korte tijd die je hebt.

plotseling
Dinsdag kregen we te horen dat de vader van een jongen van de DTS, opeens erg ziek was en in het ziekenhuis was opgenomen. 'S- avonds kregen we te horen dat het alleen maar slechter ging, de linkerhelft van zijn hersenen was beschadigd geraakt tijdens de operatie en dat de enige optie volgens de dokters was, was dat hij of zou komen te overlijden of een kamerplantje zou worden. Allebei opties waarbij hij zijn vader dus zou verliezen. Zelf was de jongen al naar huis gegaan&op de basis hebben we heel veel gebeden en ook was er dinsdag en woensdagnacht de hele nacht gebed. Donderdag kregen we te horen dat zijn vader was overleden. Dat was best wel heftig, vooral voor de mensen die al goed bevriend waren geraakt met de jongen.
Rond diezelfde tijd kreeg ook een meisje hierzo te horen dat een goede vriend van haar was overleden, twee weken geleden was een goeie vriend van iemand anders omgekomen in een auto-ongeluk en vrijdag kregen we te horen dat het soort van pleegbroertje van iemand (zij had hem als pleegbroertje van toen hij 4 maanden was tot 16 maanden&daarna ging hij bij zn grootouders wonen), dat dat jongetje mishandeld&achter gelaten in een huis was gevonden. Zijn verwondingen waren zo ernstig dat hij in het ziekenhuis overleed. Het is echt bizar, zoveel mensen die opeens zo'n verdriet hebben te verwerken!

Fear of the Lord
vanaf woensdag hadden we lessen over the fear of the Lord. (de vrees van de Here). Bij vrees denken we al snel aan dingen als angst, maar dat is niet wat wordt daarmee wordt bedoeld. Om duidelijk te maken wat de vrees van de Heer dan wel is, hadden we dus deze lessen.Het kwam erop neer dat de vrees van de Heer een kritiek punt is om een echt diepe relatie met God te krijgen, en de vrees van de Heer heeft 2 aspecten. De eerste was het zien van wie God eigenlijk echt is en daar op een gepaste manier op kunnen reageren, het tweede aspect was dat je het eens bent met God over wat zonden is en er op dezelfde manier als God naar kijkt. Deze twee aspecten bracht ze naar voren door een hele hoop bijbelteksten. &we kregen ook een soort van stappen plan hoe je kunt beginnen om grip te krijgen op het proces van "fear of the Lord'. Het is lastig om precies uit te leggen wat ze allemaal verteld heeft, maar als het goed is heb ik het opgenomen, dus als je benieuwd ben naar dat verhaal, ik stuur het zsm naar mn mama.

Concert
Volgende week vrijdag ga ik naar een concert van Kutless! =D samen met Rieneke, daar heb ik best wel zin in. Kutless is een christelijke band&omdat ik in Amerika ben kost het minder geld om ze te zien dan als ik naar een concert in Nederland ga. En ik hoop in december naar een concert van The Chariot te gaan, ook weer een christelijke band, maar dan een stuk heftiger dan Kutless.

okay, dit is wel weer een lang genoeg verhaal (:
nog wat wist-je-dat-je's,
wist je dat:
- een rijbewijs hier maar 210 dollar kost! O.o
- ze hier bijna nergens fietspaden hebben
- ze hier een heleboel andere smaken pringels hebben
- ze hier enorm lekker ijs hebben, namelijk smores! <3

Vanuit een regenachtig Amerika,
Bye bye to y'all!

  • 14 Oktober 2012 - 12:00

    Esther:

    is je blog wel helemaal geplaatst? er staat namelijk maar een klein stukje op? wij kunnen niet verder lezen dan je huiswerk!

  • 14 Oktober 2012 - 21:16

    Talitha:

    Fijn om alles te kunnen lezen wat je daar allemaal mee maakt!
    Heftige dingen hoor, maar je leert er ook veel (:
    Ik hoop dat je het nog leuk hebt, ik mis je wel een beetje hoor (;
    kusje van je zusje (:

  • 14 Oktober 2012 - 21:24

    Mam:

    Ha Maria,

    Zo, geen wonder dat je hoofd tolt! Je krijgt wel heel veel info te verwerken en ook nog al die emotionele dingen erbij! Fijn dat we weer een in kijkje krijgen in je leven daar.
    We blijven veel voor jullie bidden, naast veel alle zegeningen die je daar krijgt, zal de geestelijke strijd alleen maar groter worden! Maar God is groter.
    Zijn liefde en rust toegewenst.
    Dikke knuffel,

    mam

  • 14 Oktober 2012 - 21:49

    Suzanne:

    Hoi Maria,
    Wat een heftig verhaal joh! Je maakt heel wat mee in korte tijd.
    Gaaf om te lezen wat het allemaal met je doet...
    Veel sterkte voor de moeilijke momenten en nog een mooie en leerzame tijd verder toegewenst!
    Gods zegen toegebeden!! Groeten, Erik-Jan & Suzanne

  • 14 Oktober 2012 - 21:50

    Anna Velthuis:

    Hi Maria!
    Leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt! Echt veel ervaringen doe je daar op zeg! Maar het belangrijkste is dat je groeit in je geloof!
    Veel plezier daar verder en ik blijf af en toe je ervaringen lezen!
    Hartelijke groet,
    Anna Velthuis

  • 15 Oktober 2012 - 10:27

    Licia:

    Hoi Maria,

    dank je wel voor alles wat je schrijft! Ook wij hebben zo weer heel wat te overdenken. Sterkte met alle mooi en moeilijke dingen.
    Liefs, Licia

  • 15 Oktober 2012 - 10:31

    Karin:

    Ha Maria,
    Weer met veel belangstelling en verwondering je blog gelezen. Wat maak jij een mooie en intensieve tijd mee! Prachtig om zo bezig te zijn met je geloof en je te laten vormen en kneden. Je wordt er vast nog mooier van!
    Lieve groet, (tante) Karin

  • 15 Oktober 2012 - 10:31

    Karin:

    Ha Maria,
    Weer met veel belangstelling en verwondering je blog gelezen. Wat maak jij een mooie en intensieve tijd mee! Prachtig om zo bezig te zijn met je geloof en je te laten vormen en kneden. Je wordt er vast nog mooier van!
    Lieve groet, (tante) Karin

  • 15 Oktober 2012 - 10:31

    Karin:

    Ha Maria,
    Weer met veel belangstelling en verwondering je blog gelezen. Wat maak jij een mooie en intensieve tijd mee! Prachtig om zo bezig te zijn met je geloof en je te laten vormen en kneden. Je wordt er vast nog mooier van!
    Lieve groet, (tante) Karin

  • 15 Oktober 2012 - 11:19

    Greetje Vos:

    Hallo Maria.

    je maakt heel wat mee,lees ik.Best wel heftig,ook van je medecollega.s!!we volgen je blogs met belangstelling.mooi als je zo een andere kijk op het bijbellezen krijgt,he?heel veel plezier nog verder en sterkte met alle indrukken
    hartelijke groeten van Kees en Greetje Vos

  • 15 Oktober 2012 - 19:29

    Esther:

    Heerlijk! word zelf ook weer lekker aan het denken gezet met jou blogs! wel heeeeel veeeel emoties in zo'n korte tijd zeg pffff

  • 17 Oktober 2012 - 13:17

    Puck:

    Dat auto rijbewijs is wel goedkoop maar geldt (als ik het goed heb gehoord) nietin nederland dus dan heb je er uiteindelijk yoch niks aan?
    over die mensen die iemand verloen hebben is het echt erg

  • 20 Oktober 2012 - 14:35

    Fam. Mol:

    Hallo Maria,

    we leven ook met je mee op je verre reis. met Gods hulp kunnen we bergen beklimmen,gelukkig.
    Je moeder heeft weer lekker bij ons geplukt, ook Daan niet te vergeten.
    zodoende zijn we ook met jou reis betrokken geraakt.
    Martine is naar Zimbabwe en maakt ook van alles mee.
    Je schrijft een mooi verhaal en lekker overzichtelijk.
    Leuk om ook tips mee te krijgen over het bijbellezen.
    hoe beleef je daar de zondagen ?
    In het buitenland is dat ook en hele andere ervaring.

    groeten uit de borssele polder van de Fam. Mol

  • 20 Oktober 2012 - 14:35

    Fam. Mol:

    Hallo Maria,

    we leven ook met je mee op je verre reis. met Gods hulp kunnen we bergen beklimmen,gelukkig.
    Je moeder heeft weer lekker bij ons geplukt, ook Daan niet te vergeten.
    zodoende zijn we ook met jou reis betrokken geraakt.
    Martine is naar Zimbabwe en maakt ook van alles mee.
    Je schrijft een mooi verhaal en lekker overzichtelijk.
    Leuk om ook tips mee te krijgen over het bijbellezen.
    hoe beleef je daar de zondagen ?
    In het buitenland is dat ook en hele andere ervaring.

    groeten uit de borssele polder van de Fam. Mol

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Madison

Discipelship Training School

http://www.ywammadison.org/dts/kids-at-risk/

Recente Reisverslagen:

08 April 2013

Suprise!

28 Maart 2013

Terug!

01 Maart 2013

Stateside

24 Februari 2013

De laatste loodjes

14 Februari 2013

Fiesta!
Maria

jeeej, welkom op mijn blog! (: Hier kun je precies bijhouden hoe het gaat met mijn 'Children at Risk' DTS.

Actief sinds 14 April 2012
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 12383

Voorgaande reizen:

14 September 2012 - 16 Maart 2013

Discipelship Training School

Landen bezocht: